Zala dombok

Zala dombok
Zalai dombok ölelésében..

2012. április 21., szombat

A ”Nagy” Csalán – a legsokoldalúbban hasznosítható vadnövény.


Kora tavassal az első szedhető gyógynövények közé tartozik a csalán. A csalánt, mint növényt és fajtáját úgy vélem nem kell bemutatni, hiszen nincs olyan ember, aki ne ismerné és még nem hallott róla.
Az egész világon elterjedt vadnövény, lelőhelyeknek se szeri se száma

Gyűjtése: A leveleket és a hajtásokat március-április hónapban a legjobb szedni, ilyenkor a legintenzívebb az aromája.


Felhasználása:
Legfontosabb, mint növényi gyógyszer, sokféle betegségre jól és hatékonyan alkalmazható. Leveléből készült tea, vagy alkoholos kivonat a reuma, köszvény, viszkető bőrkiütés, vérszegénység, sápadtság, aranyér, cukorbaj, tüdőbaj elleni szer.
Egyik legismertebb felhasználása a hajhullásra és fejkorpára készült balzsamokba és samponokba.
Ismert, hogy a friss csalánlevél korpával keverve kedvelt takarmánya a szárnyasoknak, fiatal libáknak.
Érdekes hasznosíthatósága a lekaszált csalánszálnak a szövésre alkalmassága révén, mint csalánszövet. Világháború éveiben gyakran alkalmazták.
Azonkívül ártalmatlan zöldszinű, értékes festékanyagot is készítenek a csalánból.


És nem utolsósorban a konyhai felhasználhatósága.

Ősidők óta fogyasztják az emberek, ma is fontos helye lenne az étkezésünkben. Legismertebb felhasználási módja, ha főzeléket, hagyományos csalánlevest vagy zöld szószokat készítünk belőle. Nyersen is adhatjuk salátákhoz. Csípősségét rövid idejű folyóvíz alá tartással illetve szárítással hatástalaníthatjuk.

Én ezidáig szárításra, téli tea készítésre gyűjtöttem és betegségekre alkalmaztam.
Karácsonyra kapott ajándékkönyvemben (Vadnövények,bogyók, és gombák ,Eva-Maria Dreyer…) olvastam a friss csalán konyhai hasznosításról. Alig vártam már a kipróbálását. Ebből a könyvből két receptet ajánlanék, a csalánrizottót elkészítettem nekem ízlett. Kicsit furcsálltam a rizs fehérboros párolását, de kellemes aromát kaptam.

A férjemmel is megkóstoltattam a csalánrizottót, első reagálásra olyan széna ízűnek mondta, utána meg hal ízűnek. Véleménye az volt , ha halas ételt  akar enni, akkor az inkább halból legyen. 

Szerintem a csalánnak helye van az ételeinknél is, hiszen magas A- és C- vitamint, vasat, ásványi sókat tartalmaz.


Csalánrizottó
Hozzávalók: 1 hagyma, olivaolaj,10 dkg rizs, 1 dl fehérbor,zöldségleveslé, 10 dkg csalán,5 dkg parmezán sajt,só,bors,curry.
Elkészítés:forró olajba dinszteljük meg a kockákra vágott hagymát, adjuk hozzá a rizst és rövid ideig pároljuk. Locsoljuk meg a borral és kis lángon forraljuk, öntsünk hozzá zöldségleveslét is, és azzal forraljuk tovább. Az apróra vágott csalánt is megdinszteljük olívaolajon. A kész rizshez keverjük a csalánt és a reszelt parmezánt, sóval borssal, curryvel ízesítjük.


Csalánleves
Hozzávalók: 1 hagyma, 1 evőkanál vaj,25 dkg csalán,1 l zöldségleveslé, 1 evőkanál paradicsompüré, só,bors, lestyán, oregánó vagy kakukkfű, tejszín.
Elkészítés: a vajon dinszteljük meg a kockákra vágott hagymát, adjuk hozzá a csalánt és folyamatos keverés mellet pároljuk meg. Öntsük fel a zöldségeslével, adjuk hozzá a paradicsompürét, a fűszereket és 10 percig lassú tűzőn forraljuk. Tejszínnel ízesítsük. Tálaláskor pirított kenyérkockákat szórjunk a tetejére.

2 megjegyzés:

  1. Felhasználásában csak a teázásig jutottam el, de mióta nincs kertem, elmaradt az is... Nagyon jó ötletek és infó!

    VálaszTörlés
  2. Mindenképpen ki fogom próbálni ételekben is, amint találok szedhető példányt:) Kislánykoromban a nagymamám libákat tartott és az én feladatom volt zsenge csalánt szedni és aprítani nekik. Szép emlékek:)

    VálaszTörlés