Zala dombok

Zala dombok
Zalai dombok ölelésében..

2013. március 2., szombat

Tejfölös-paradicsomos savanyú répa.



Tejfölös-paradicsomos savanyú répa.

„ A tarlórépát - más néven kerékrépát - a csapadékosabb göcseji, zalai és Vas megyei területeken termesztették, háztáji növény volt, az ország más területén nem is nagyon terjedt el.
Kerek gyökerének egyik jellegzetessége, hogy lila a teteje és fehér az alja.
Mustárolaj tartalma miatt hámozatlanul kicsit csípős íze van, meghámozva pedig leginkább a retek ízéhez hasonlít.
Vermelve, téli raktározással, földdel, homokkal betakarva egészen tavaszig is elállt, de az asszonyok különféle savanyítási eljárásokat is alkalmaztak.
Novembertől márciusig van a szezonja, de a hűtőszekrényben hosszabb ideig is eláll a savanyú répa, amelyből mindenki ízlése szerint készíthet igazi tájjellegű ételeket; főzhetik csülökkel, füstölt hússal, készülhet rántással, tejföllel, paradicsommal.”

Régi Göcseji elkészítésű répás ételekről már írtam bejegyzést. Itt található.


Most azért említem a répát, mert lassan kimegyünk a főzése idejéből.
Mi nagyon szeretjük akár nyersen is vagy salátaként elfogyasztva.


Utoljára a tél vége alkalmából Tejfölös-paradicsomos répát főztem.



Megbontottam az eddig kincsként őrzött egy üveg paradicsomlét.

Ezt az üveget még az Őriszentpéteri termelői piacon kaptam, a piacos árusító társamtól Gerencsér Istvántól. Aki biokertészkedést végzi és őrzi a tájegység( Őrség) hagyományait.

A főzés közben rágondoltam, remélve, hogy hamarosan újra induló termelői piacon találkozunk.

Tejfölös – paradicsomos kerekrépaleves, ahogy én készítem.

hozzávalók:

20 dkg füstölt sonka, 20 dkg füstölt házi kolbász,0.5 kg savanyított kerékrépa, 2 ek étolaj, 4 evőkanál liszt, 1 ek. piros fűszerpaprika, 1/2 liter paradicsomlé, 2 dl tejföl, , 1 fej vöröshagyma, , pár szem bors, és babérlevél, só.


A füstölt sonkát kockázom, kolbászt karikákra daraboljuk, bő vízben (Kb. 3 liter) főni tesszük. 10 perc után hozzátesszük a savanyú répát. Lefedett fazékban lassan forraljuk, és közben elkészítjük a rántást. A felhevített olajban a liszt felét zsemleszínűre pirítjuk, hozzáadjuk az apróra vágott vöröshagymát, kissé még pirítjuk, és egy-két keverés után a tűzről levéve beletesszük a pirospaprikát és fölengedjük vízzel. Simára keverjük, és a levesbe szűrjük. Sóval, borssal és babérlevéllel ízesítem. Ha a sonka és a répa is puhára főtt, beleteszük a paradicsomlevet. A tejfölt simára keverjük a  maradék liszttel, fölhígítjuk kevés vízzel, azután a répába öntjük. Még 10 percig főzzük, megízleljük, ha kell, utána sózzuk. 



3 megjegyzés:

  1. Imádom! Azt hiszem ismét főznöm kell!

    VálaszTörlés
  2. Ó, de sokat ettünk odahaza Zalában ! Errefelé nem ismerik a kerékrépát.

    VálaszTörlés
  3. csim-csám - fííínom! üdv.: Zalából. :-P

    VálaszTörlés